Stage opdrachten praktijkwijzer
De Markt
1. Informatie verzamelen
Je verzamelt in opdracht met behulp van (traditionele en digitale) nieuws- en marktinformatiebronnen en/of informatie van de eigen organisatie gegevens/informatie over klanten, producten en/of diensten.
- Maak een schema van de sterke en de zwakke punten van het bpv bedrijf.
De Sterke punten
· Het team, ik vind de personen Lorraine Messak, Amanda Veenstra en Perry Hartmans uitermate geschikt voor de functies de ze hebben.
· De unieke naam trekt toch altijd veel aan op bijeenkomsten
· Het feit dat we alleen gericht zijn op de bouw/ techniek
· Er word altijd goed overlegt, dus iedereen is op de hoogte van alles
· De locatie, we zijn gevestigd op de Hemrik en dat is altijd makkelijk te bereiken met genoeg parkeermogelijkheden.
· De service die wij bieden, soms krijgen een groepje klanten een auto mee.
· Het feit dat we veel opdrachtgevers hebben dus we vaak gemakkelijk kandidaten kunnen plaatsen.
· Het feit dat we heel erg persoonsgericht zijn
· Wij oordelen ook niet of een persoon in de PI hebben gezeten, we proberen ook hun aan het werk te krijgen. Waarbij andere uitzendbureaus er niets van moeten weten
De Zwakke punten
· Het team, ik vind de personen Lorraine Messak, Amanda Veenstra en Perry Hartmans uitermate geschikt voor de functies de ze hebben.
· De unieke naam trekt toch altijd veel aan op bijeenkomsten
· Het feit dat we alleen gericht zijn op de bouw/ techniek
· Er word altijd goed overlegt, dus iedereen is op de hoogte van alles
· De locatie, we zijn gevestigd op de Hemrik en dat is altijd makkelijk te bereiken met genoeg parkeermogelijkheden.
· De service die wij bieden, soms krijgen een groepje klanten een auto mee.
· Het feit dat we veel opdrachtgevers hebben dus we vaak gemakkelijk kandidaten kunnen plaatsen.
· Het feit dat we heel erg persoonsgericht zijn
· Wij oordelen ook niet of een persoon in de PI hebben gezeten, we proberen ook hun aan het werk te krijgen. Waarbij andere uitzendbureaus er niets van moeten weten
· Ik denk dat het zwakkere punt is dat we met 3 bedrijven van de baas in één pand zitten en dat maakt het soms heel druk en vervelend als wij kandidaten langs hebben.
· We hebben wel een unieke naam, maar veel mensen kennen het nog niet we zijn nog relatief klein met ongeveer 55 personen in dienst.
· Aan de andere kant is de locatie dan ook weer minder, omdat er niet veel mensen langs komen dus daar trekken we niet veel kandidaten mee.
· Het feit dat we werken met een backoffice genaamd “Payper” en dat we niet zelf alle kandidaten kunnen betalen, hier zitten namelijk ook kosten aan verbonden.
- Breng de klanten van de organisatie in kaart en gebruik hiervoor de computersystemen van jouw leerbedrijf.
Marcel Copier
Buwalda
Wieslaw Buchholz
BBM
Douwe Zondervan
BBM
Piet Dillema
Beton Veenstra
Gurbe Jager
Bijlsma
Tomasz Lorenc
Bijstra
Marko de Ruiter
DL Plastics
Harmen Boersma
Eisma timmerwerk
Michael Postma
ESBE
Aimantas Zubas
ESBE
Angelo Jonker
ESBE
Ralley Anderson
ESBE
Dominic Martena
ESBE
Resul Ersoy
ESBE
Johan Bruinsma
ESBE
Andries Grupstra
Europrovyl
Frans Dillema
FJW Bouw
Albert van der Veen
FJW Bouw
Geert Venema
FJW Bouw
Meindert Zandbergen
FreeSunSolar
Mylco Feenstra
Glaszettersbedrijf A. van der Meer
Arjan Willemsen
Installatieservice Van der Veen
Wietze de Haan
Klussenbedrijf Bijl
Sebastiaan Moes
Kooi Makkum
Fons Jansen
Koopman Transport
Jeffrey Bolleboom
Meijer Dakdekking
R. Steenstra - WeCommit
Nauta
Samme Adema
Nick Bruin sloopwerken
Wytse Kramer
Okkema
Henk Kleefstra
P. de Vries
Said Bourakba
Pietersma
Romano Postma
Pietersma
Bram Visser
Precel
Jelle Hoogeveen
Sake Zittema
Andre Jager
Sake Zittema
Mike ten Cate
Sijperda verhuur
Sander Rietveld
Solar systemen
Hans Kreeft
Van der Veen ZON
Henrie van der Wal
Van der Wal Sloopwerken
Rene Buwalda
Zonklaar
Johannes Terpstra
Zonmaat
Fred de Bruin
Zonmaat
Jan Wijland
Zonmaat
Dit waren de werknemers die in de week 42 aan de slag waren.
- Omschrijf hoe de klanten op internet te vinden zijn.
Voor het zoeken van nieuwe kandidaten (werknemers) dan ben ik altijd in de ochtend aan het bellen naar mensen die hun Cv’s op Werk.nl of Uitzendbureau.nl hebben staan. Verder vinden we nieuwe kandidaten bij het plaatsen van een vacature op Facebook of op bijvoorbeeld een bijeenkomst voor werkzoekenden waar allemaal uitzendbureaus zijn.
Voor het zoeken van veel bedrijven wanneer we niet van onze eigen klantenbestand een match kunnen maken dan zoek ik altijd bedrijven via AD-hoc, daar hebben we een abonnement van en zo kan ik altijd op verschillende branches selecties maken binnen Friesland. Hiermee krijg ik een hele Excel lijst waarbij ik altijd wel hele kolommen kan verwijderen zodat we alleen; plaats, naam, adres, telefoonnummer en e-mail in het bestandje hebben staan. Via deze lijsten bel ik soms de hele lijst af en probeer ik de kandidaat te verkopen aan hun of ik stuur een massa-mail naar al deze bedrijven met een korte inleiding en voorstel cv.
- Maak een klantenoverzicht en beschrijf aan de hand van verzamelde informatie de belangrijkste activiteiten per klant.
Hierboven staan onze kandidaten bij de werkgevers, de activiteiten voor ons zijn vrijwel hetzelfde bij elke klant. Wij zorgen ervoor dat de klant word betaald, dat hij werk kleding krijgt en vaak regelen we vervoer. Hierdoor kunnen we ook door goed logistiek werken weer wat extra geld verdienen. Bijvoorbeeld zoals bij grote klanten van ESBE, Zonmaat, FJW bouw waar we meerdere werknemers hebben dat we een auto voor hun regelen zodat ze met zijn allen kunnen carpoolen. Verder zijn onze klanten eigenlijk de werknemers en ook werkgevers, er word pas geld verdient als er een persoon bij de werkgever aan de slag is. Wij helpen dus werkgevers, werknemers te krijgen en zo ook andersom
- Deel de klanten van groot naar klein in naar hun omzet en naar hun afzet
Ik mag de omzet niet bekijken maar ik heb wel een idee wat er word verdiend. We hebben altijd op een salaris van een persoon een factor staan van meestal 2.0 soms is dat meer of wat minder, ik weet verder wel dat het break even point op een persoon ongeveer 1.7 is door kosten van personeel van ons, het pand, verzekeringen, vakantie geld etc.
ESBE is onze grootste klant hier werken namelijk 7 kandidaten van ons.
FJW Bouw is dan gedeeld tweede met 3 werknemers samen met Zonmaat
Op het derde plek komen met 2 werknemers : Sake Sittema, Otto Pietersma en BBM.
En bij de volgende bedrijven hebben we 1 werknemer : Zonklaar, Van der Wal Sloopwerken, Van der Veen ZON, Solar systemen, Sijperda verhuur, Precel, P. de Vries, Okkema, Nick Bruin sloopwerken, Nauta, Meijer Dakdekking, Koopman Transport, Kooi Makkum, Klussenbedrijf Bijl, Installatieservice Van der Veen , Glaszettersbedrijf A. van der Meer, FreeSunSolar, Europrovyl, Eisma timmerwerk, DL Plastics, Bijstra, Bijlsma, Beton Veenstra, Buwalda.
- Breng de producten van het leerbedrijf in kaart en raadpleeg hiervoor alle beschikbare administratieve bronnen.
Het product eigenlijk wat wij leveren is een kant en klare werknemer die zo kan beginnen, met alles al geregeld. Anders om geld dat ook namelijk voor de werknemer zoeken wij een werkgever bij waar hij dan zo snel mogelijk kan gaan beginnen.
- Rangschik de producten of diensten van jouw leerbedrijf van groot naar klein naar hun omzet en naar hun afzet.
Dat is alles vrijwel hetzelfde, van wat ik hierboven heb genoteerd. Van groot naar klein, de marges op kandidaten zijn bij allemaal vrijwel hetzelfde ronde de factor van 2.0 waarbij 0.3 dan gemiddeld de winst is.
- Maak per klant zichtbaar welke producten het leerbedrijf levert.
Zoals hierboven genoteerd leveren we werkgevers aan de klanten. En kandidaten aan de werkgevers.
- Maak een inschatting van de te verwachte omzet bij een account voor dit jaar. Doe dit op basis van de omzet van het laatste jaren.
2. Informatie verzamelen overige
- Breng de concurrenten van de organisatie in kaart en gebruik hiervoor alle beschikbare bronnen.
Bouwselect, manpower, PuB Bouw, AB vakwerk, Abiant
- Omschrijf hoe de concurrenten zich op het internet en in de regio presenteren.
Bouwselect : Ze maken geen gebruik van betaalde google ad’s, ze komen dan als 3e tevoorschijn als je Bouwselect intypt op google. Bouwselect heeft op hun website al staan hoeveel vacature’s ze open hebben en dat zijn er op het moment een hele boel namelijk 140. Dit vind ik bestwel vreemd dat er zoveel vacatures opstaan en ik denk dat dat ook afstoot dan krijg je het idee van nou daar lopen de zaken ook niet goed.
Manpower : Maken wel gebruik van betaalde advertenties op google, waneer je daar op klikt krijg je meteen allemaal vacatures staan en ik vind dat raar dat je niet gelijk op de homepage komt. Bij manpower zie je dat niet gelijk, je ziet wel dat ze heel breed inzetten.
PuB Bouw : Is ook gericht op de bouw en dat zijn wel echt meer directe concurrenten van ons omdat wij daar ook in zitten. Het is een nette website met ook foto’s van werkzaamheden. Goede kopjes bovenin staan en op google ook zonder advertenties online staan. Ze zijn ook in leeuwarden gevestigd maar niet bij ons in de buurt.
AB vakwerk : Is ook een grote concurrent van ons, omdat ze ook in de bouw zitten maar ze zitten ook meer in de agrarische sector. Ze zijn gevestigd in Dokkum en dit is wel meer een B locatie naar mijn idee omdat Leeuwarden toch ook de culturele hoofdstad is. Op google zijn ze ook goed te vinden en als je op de link van de website klikt vind ik dat ook dit weer afstoot, omdat je gelijk moet online inschrijven en er staan 400 vacatures open. Ook gelijk word er gevraagd of je de cookies wilt accepteren. En als je naar beneden scrolt dan zie je gelijk schrijf je direct in.
Abiant : Zitten ook in de Techniek en Bouw maar ook in de agrarische sector. Verder als je op de website ervan klikt zie je meteen een man en een vrouw in werkkleding met een helm. Wanneer je op google dat zoekt komen er al 2 betaalde sites ervan tevoorschijn. De website is ook wel goed aangekleed maar ook hier weer komt er gelijk weer te staan dat er 300 vacatures openstaan. Ik vind dit wel een betere uitstraling hebben dan bij AB vakwerk.
- Leg jouw product of dienst naast dat van een aantal concurrenten en beschrijf wat de verschillen zijn van jouw product of dienst ten opzichte van het product van deze concurrenten.
Een aantal van deze concurrenten hebben gelijk al vacatures openstaan waar mensen direct op kunnen reageren, en wij gaan zo totaal niet aan het werk. Soms ook wel dat we een dringende vacature op Facebook posten, maar voor de rest werken we altijd vanuit de persoon zelf. We nodigen dan altijd iemand uit om even te kennismaken en hier onderscheiden wij ons al in vind ik. Bij de meeste concurrenten word er al op de voorpagina van de website vermeld dat ze zich online moeten inschrijven. Wij doen precies het tegenovergestelde, we nodigen mensen uit geven ze een bakje koffie en dan vragen we goed van wat zijn ervaring zijn in bepaalde werkzaamheden en we vragen ook precies wat zou dan wel graag zouden willen doen. Ik vind dit een USP van ons want onze website staat ook nergens dat je je online kan inschrijven. Bij het uitnodigen van potentiele kandidaten krijgen zij gelijk ook een bindend gevoel ook omdat ik vind dat wij goed op de persoon gericht zijn, we laten diegene zijn verhaaltje vertellen en sluiten het af met een stevige handdruk en vertellen we dat we voor hem aan de slag gaan. Ook de USP van ons is dat we meegaan met een kandidaat om hem voor te stellen, en dat werkt ook wel heel goed heb ik vernomen uit eigen ervaring omdat sommige jongens toch communicatief dat niet zelf kunnen regelen maar ook om het feit dat ze zich veilig voelen omdat er iemand “aan zijn kant staat” om het zomaar te noemen. Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat die kandidaten het altijd heel fijn vinden ook omdat het spits voor hun word afgebeten en er word eerst goed overlegd ook wat de werkzaamheden zijn voor die kandidaat.
- Vergelijk jouw product met het product van een aantal concurrenten en geef aan wat de voordelen zijn van jouw product ten opzichte van het product ten opzichte van het product van deze concurrenten.
Wat ik hiervoor ook al aangeef is dat wij echt meer met de persoon bezig zijn. Wij zijn niet van schrijf je maar online in zodat je een nummertje word in het systeem. We zijn echt wel van het bellen en gewone gesprekken gesprekken voeren bij ons op kantoor. Ook het feit dat we mensen samen gaan voorstellen, dat regelen we ook allemaal bij. Verder scheiden we ons van de rest met het feit dat we tarieven voor goedkoper kunnen aanbieden.
3. Oplossen commerciële vraagstukken
- Beschrijf de klanten die de producten van jouw leerbedrijf kopen.
De klanten van ons zijn mensen die op zoek zijn naar werk, of zoeken naar werknemers. We proberen dit altijd zo goed mogelijk te matchen met logistiek financieel ook of de persoon wel geschikt is voor het bedrijf of niet dan zoeken we verder.
- Geef aan hoe sterk de positie van de concurrentie is bij de klanten van het leerbedrijf.
Dit is zeer sterk, elke ochtend ben ik aan het bellen naar mensen die hun cv’s online hebben staan op werk.nl en uit dit vijvertje vist elk uitzendbureau naar geschikte kandidaten. Hierbij is vaak het geval als je als eerste er bij bent, dat je dan ook gelijk wel iemand kan uitnodigen voor een gesprek. Verder zit ik ook op uitzendbureau.nl te kijken naar kandidaten en die nodig ik dan ook altijd uit. De echte goede gasten krijg je er zelden uit, maar het is me toch vaak gelukt. Vandaag ben ik nog mee geweest naar de Timmerfabriek in Makkum waar we een kandidaat hebben voorgesteld. Waarbij ik hem zelf had uitgenodigd voor een intake, zelf ook de intake gedaan en daarbij ook een werkgever gevonden.
- Leg in eigen woorden uit of er klanten zijn die onlangs zijn gestopt met het afnemen van producten van het leerbedrijf.
Nou dit gaat voortdurend wel door, soms zijn er projecten klaar van onze opdrachtgever of er zijn jongens van ons over hun werkvloer die toch niet bevallen. Zo hebben we heel veel gevallen en dan gaan we gewoon aan de slag voor een eventuele nieuwe werkplek of werknemer.
- Beschrijf welke promoties het leerbedrijf bij haar klanten inzet.
We maken soms gebruik van een proef dag of proef periode, waarbij de kandidaat niks of minder geld verdient. We zetten vaak ook kandidaten weg voor een starttarief, waarbij de werkgever ook even kan kijken of het wat is voor een lager tarief. Ook hebben we laatst een projectje gehad van een groepje jongens rond de 20 die we op een sloperij hebben gezet. Nu zijn we bezig geweest met een klein projectje, want we hadden een timmerman uit Dronrijp en eentje uit Welsrijp. Dit ligt heel dicht bij elkaar en 1 van hun had een rijbewijs met auto en gereedschap. Dus zo hadden we ze samen weggezet. En verder zijn we ook bezig met MVO- projecten waarbij het een soort bbl stage en dergelijke is. We zetten ook enkelt eens jongens die van de PI komen in bij een werkgever waar het geschikt is.
4. Vastleggen informatie Desk- en fieldresearch
- Inventariseer een paar aandachtsgebieden die voor jouw leerbedrijf voor een onderzoek in aanmerking kunnen komen, bijvoorbeeld de wensen die de klant heeft ten aanzien van de producten. Omschrijf na overleg met je leidinggevende wat het leerbedrijf wenst te onderzoeken.
Zit het probleem bij ons Friese Jongens, of is het een algemeen probleem in de markt.
Naar mijn weten is het het probleem in de markt naar weinig of geen mensen of die niet passen in de sector willen werken waar wij actief zijn. Het geval komt ook nog wel eens voor als we iemand hebben ingeschreven dat diegene alleen een fiets als vervoer heeft moeten wij er al voor zorgen dat diegene mee kan rijden met een ander en anders kunnen we al geen plaatsing meer maken.
Verder is naar mijn weten het gebruik van Payper, de backoffice van ons nogal duur en daar staat de factor op van 1.59. Het scheelt dan wel weer heel veel werk voor ons want daar zou dan weer iemand apart op moeten zitten.
De communicatie zou ook beter kunnen, er zijn wel eens miscommunicaties tussen werknemers en de opdrachtgevers ook omdat wij daar eigenlijk tussen moeten zitten word soms ook wel eens iets onduidelijk voor deze of gene.
- Maak een keuze uit een te onderzoeken probleemgebied en beschrijf wat voor gegevens je nodig hebt om dit probleemgebied te gaan onderzoeken.
Ik kies voor de communicatie ik vind dat hier veel verbetering in zit. Deze week is het voorgekomen dat een werknemer van ons die ze eigenlijk niet meer wilden hebben toch op het bedrijfspand stond om te gaan werken en hier heeft iedereen dan last van. Dit is voor ons ook heel slecht natuurlijk mond op mond krijgen we hier toch een slechte naam van we willen dit ten alle tijden voorkomen. We hebben elke ochtend vaak wel een vergadering ik samen met Lorraine en Perry dan vertellen we wat we hebben gedaan voor wie dus dan zijn we wel goed op de hoogte van elkaars zaken. Ik denk dat we hiermee al veel vreemde reacties mee voorkomen. Er word ook heel veel gecommuniceerd via whatsapp, en hier krijg ik niks van mee want ik zit daar niet in. Ik hoor het dan vaak wel van Lorraine als er iets is gebeurd ofzo. Er word ook veel gewhatsappt over plaatsen van werkzaamheden.
1. Vertaling marktinformatie
- Maak een overzicht van alle activiteiten die jouw leerbedrijf bij haar klanten doet ter ondersteuning van het verkoop- en marketingbeleid
Ten eerste voordat we een klant binnen hebben gaan we er naar opzoek dan gaan we bellen of mailen. Ik vertel nu eerst over werknemers, die nodig ik uit voor een kennismakingsgesprek dan inventariseren we naar wat hij graag zou willen doen met altijd een 2e keus erbij. Dan gaan we eerst opzoek voor de klant naar de eerste keuze lukt dit niet dan melden we dit bij de kandidaat. Dan gaan we opzoek naar de 2e keuze voor die kandidaat en dat lukt vrijwel altijd wel ook omdat de 2e keuze altijd eerder haalbaar is dan de eerste. Vinden we een plek voor de kandidaat dan gaan we mee om hem voor te stellen bij het bedrijf. En daarna word er altijd overlegd over de tarieven hier komen ze ook vrijwel altijd uit ook omdat het tarief voor de tijd vaak al word doorgegeven.
Voor de opdrachtgever die neemt contact op met ons over een plek voor een werknemer. Als dat gebeurd dan kijken we eerst of we nog een kandidaat hiervoor hebben en is dit niet het geval dan gaan we altijd vacatures posten op Facebook.
- Formuleer de kansen en bedreigingen bij de account.
De kansen dat je een goede timmerman 1 bijvoorbeeld vind zijn al nihil dan nodig je diegene uit en komt hij op gesprek maak je een mooi verhaaltje, want je weet dat hij de volgende dag wel geplaatst kan worden. De bedreiging hierin is gewoon het geval dat er op diezelfde dag hij wel 30x gebeld gaat worden door uitzendbureaus. Hier zou hij dan weer moeten kiezen en het beste wat je dan kan doen is vriendelijk en verantwoord zijn. Verders heb je er niet meer invloed op en is het gewoon lootjes trekken.
- Geef aan welke verkoop- en marketingactiviteiten de 2 grootste concurrenten bij de klanten uitvoeren.
Ik kan zelf niet gegevens vinden over hoe groot de marges van onze concurrenten zijn. Wel weet ik dat onze tarieven vrijwel altijd lager zijn dan de grote concurrenten zoals bouwselect en manpower. Dit is ook vooral omdat de Friese Jongens maar 3 vaste mensen in dienst hebben en daar omheen stagaires waaronder ik. Wel weet ik ook dat de mensen die bij bouwselect zitten dat de werknemers daarvan voor een meer tijdelijke periode aan het werk zijn en dus zit daar ook een veel hoger tarief op. Waar wij ons dan weer op onderscheiden is dat als een werknemer bevalt hij na een jaar gratis kan worden overgenomen wat ook heel aantrekkelijk is voor een werkgever. Persoonlijk vind ik deze aanpak ook veel beter omdat je op deze manier een betere band creëert met de werkgever waarbij je later weer zomaar plaatsingen kan doen. Dit is ook meerdere keren voorgekomen, van de week konden we weer een industrieel schoonmaker plaatsen bij Kleentec waar ook al iemand via ons is overgenomen.
- Beschrijf wat voor een soort verkoop- en marketingactiviteiten jouw leerbedrijf bij de klanten inzet.
Wat wij klanten aanbieden is altijd de persoon voor te stellen. In sommige gevallen maken we ook gebruik van een proefplaatsing waarbij een persoon 1 of 2 dagen gratis werkt. Ook beginnen we vaak met een starttarief en dat word dan na een paar maanden opgeschroefd, zo heeft de werkgever ook eerder een ja in zijn mond liggen en is het nooit een probleem na een tijdje meer te laten betalen.
- Beschrijf waarin concurrenten beter zijn dan het leerbedrijf (threats).
Dat is vooral de naamsbekendheid, als mensen er niets vanaf weten krijg ik vaak het gevoel aan de telefoon dat het niet echt snel welkom word geheten. Verder kom ik er toch achter dat veel grote productie bedrijven uitsluitend met 1 uitzendbureau werken. Ik probeer het er dan toch door te krijgen want anders heb je niks.
1. Verbetervoorstellen
- Leg per klant vast welke verkoopactiviteiten het beste bij de klant aanslaat.
De meeste bedrijven reageren vrijwel altijd positief wanneer we MVO projectje erbij zetten. Dat is dan bijvoorbeeld van mensen die uit de gevangenis komen of hele jonge jongens die aan het werk willen voor een super scherp tarief. Verder hebben we ook een paar MVO projectjes lopen met mensen die gevlucht zijn uit Syrië, dit is vaak wel heel lastig om goed over te brengen via de mail. Het beste is dat gelijk voor te gaan stellen zodat ze ook even kunnen zien dat het wel goede jongens zijn. Via de mail komt dat vaak raar over om te vertellen dat ze al 3 jaar niet aan het werk zijn, ze de taal niet goed spreken en het feit dat ze gevlucht zijn.
- Formuleer wat je leerbedrijf anders doet bij de klanten dan haar 2 grootste concurrenten.
Ik heb dit hierboven ook al een beetje in verwerkt. Namelijk het feit dat we al niet online mensen laten inschrijven dat doen we altijd door middel van een kennismakingsgesprek. Daarbij zijn we ook altijd goed bezig met het relatiebeheer en wanneer we dit doen komen we vaak ook achter kleine dingen die er spelen. Op die manier kunnen we vaak al problemen oplossen die werknemers opkroppen en dan misschien na nog een week ermee stoppen. Verder zitten wij ook aan de goedkoopste kant als het gaat om tarieven van werknemers. Wij maken ook vaak gebruik van MVO- projecten waarbij we voor hele scherpe tarieven mensen kunnen laten re-integreren om het zo te noemen. Wat wij ook doen is altijd persoonlijk mensen gaan voorstellen samen met onze commerciële directeur naar mijn weten is dit een win-win-win situatie. Ik merk namelijk zelf wel van de paar keer dat ik mee ben geweest is dat het voor alle 3 partijen goed werkt. Perry de commercieel directeur bij ons die leid het gesprek altijd goed in, stelt ze voor en zet hun aan de praat. Voor de opdrachtgever werkt het ook heel goed omdat Perry vaak wel in kan springen bij een moeilijke vraag of Perry weet goed aanvullende vragen voor de opdrachtgever en de werknemer. Op deze manier is het makkelijk voor iedereen.
- Bedenk een interne activiteit die de verkopers van jouw leerbedrijf extra kunnen stimuleren om meer te verkopen (incentive).
Dit hebben ze laatst afgeschaft en dat was een bonus bij het intaken van meer dan 5 personen in een week. Ik denk zelf dat dit heel goed kan werken want dan werk je ook echt naar een doel toe. Waardoor meer kandidaten binnenhalen makkelijker zou kunnen werken. Je wil dan echt elke week die bonus binnenhalen, natuurlijk is dit mijn pech weer dat ze er net mee zijn gestopt.
- Geef aan wat jouw leerbedrijf volgens jou beter kan doen bij haar klanten.
Ik denk dat het heel goed is dat we een apart bestand hebben bijvoorbeeld een excel spreadsheet met daarin alle kandidaten en dan vragen hoe het met ze gaat. Ik denk dat je hieruit ook veel problemen vooraf al kan stoppen en zo krijgen de klanten ook te horen dat we nogsteeds belangstelling voor hem hebben. Echt meer doen voor het relatie beheer.
Verkooptraject
1. Klantoriëntatie
- Maak een belscript waarin je beschrijft hoe je de klant wil overtuigen voor het maken van een eerste kennismakingsgesprek.
Pieter: Goedemorgen, u spreekt met Pieter Hoekstra van de Friese Jongens, detachering bureau uit Leeuwarden
Kandidaat: Goedemorgen, met jan willem visser.
Pieter: hallo, ik belde u even omdat ik uw CV online zie staan en ik vroeg mij af of u nog beschikbaar bent voor werk.
Kandidaat: Ja dat klopt, watvoor werk heb je voor me ?
Pieter: dat is mooi om te horen, wij hebben veel opdrachtgevers maar we werken vanuit de kandidaat om op die manier een passende werkgever bij u te vinden.
Kandidaat: oh okee.
Pieter: graag nodig ik u dus even uit voor een kennismakinggesprek
Kandidaat: jaa nee dat is goed.
Pieter: nou mooi, wanneer zou u kunnen.
Kandidaat morgenmiddag wel.
Pieter: even kijken in de agenda hoor, ja is goed zullen we 4 uur doen ?
Kandidaat: ja is prima.
Pieter: top! Weet u wel waar we zitten?
Kandidaat: nee zou u mij dat kunnen sturen?
Pieter: ja ik kan wel even een mailtje naar u sturen.
Kandidaat: jaa is goed!.
Pieter: is uw mail adres nogsteeds janvisser@hotmail.com?
Kandidaat: jaa dat klopt.
Pieter: oké dan ziet u de mail wel verschijnen
Kandidaat: hartstikke bedankt!
Pieter: geen probleem en tot morgen!
Kandidaat tot morgen!
- Maak een korte beschrijving van de klant aan de hand van de gegevens die je bpv bedrijf heeft (CRM).
De gegevens die we van de kandidaat hebben zijn diegene zijn cv die we krijgen op uitzendbureau.nl of werk.nl en daarin kunnen we dus heel veel dingen zien wat voor certificaten en werk ervaring diegene heeft. Dus, wanneer de persoon komt dan weten we van te voren al wat voor functie hij waarschijnlijk wilt gaan doen. Als dit iets is waar we mensen in zoeken dan laten we hen dit gelijk weten na het tekenen van een relatiebeding. En dan proberen we gelijk al een voorstel gesprek in te plannen bij de werkgever.
- Luister mee met een collega op welke manier hij een klant voor de eerste keer telefonisch benadert of spreekt. Maak hier notities van.
Wanneer Perry naar een opdrachtgever belt, dan is het altijd: “Perry Hartmans Friese Jongens detacheringsbureau Leeuwarden” dan stelt hij hemzelf altijd al voor met ons bedrijf en gelijk wat het is. Vaak zegt hij dan “ik belde even een rondje naar steigerbouw bedrijven omdat we per direct 2 leerling steigerbouwers beschikbaar hebben”. Dit is allemaal standaard bij elk gesprek, vanaf hier verschilt het nogal veel. Dus dit probeer ik zelf zo ook altijd te zeggen en daarnaast goed anticiperen en reageren op wat de mensen zeggen.
- Noteer wat je tijdens een kennismakingsgesprek wilt vertellen. Denk hierbij aan een profiel van de eigen organisatie, de producten of diensten van de organisatie enz.
Ik stel mezelf altijd even voor, maar vaak niet dat ik hier stage loop en als ik dat niet doe verwachten mensen gewoon dat ik hier werk. Dan is een bakje koffie aanbieden altijd even belangrijk want mensen voelen zich dan snel op hun gemak. Ik vertel alleen altijd dat we vanuit de persoon werken en dat ik hem in het systeem eerst even moet zetten. Verder ben ik dan altijd veel aan het inventariseren wat de man kan en wat hij wilt doen. Aan de hand van die informatie zoeken we altijd een opdrachtgever erbij.
- Bedenk welke (aanvullende) informatie van de klant voor jullie organisatie interessant zou kunnen zijn.
We kunnen bij de kandidaat altijd vragen of hij nog mensen kent waar we wel wat mee kunnen, dit heb ik al een paar keer gedaan en is het al een aantal keer voorgekomen dat we er nog een kandidaat bijkregen.
2. Kansen Concretiseren
- Analyseer de markt waarin jullie opereren. Maak daarvoor een SWOT analyse van de organisatie.
Strengths:
- Unieke naam wat veel aanspreekt .
- Wij werken heel erg persoonsgericht.
- We zijn heel open en transparant en er hangt een gemoedelijke sfeer.
- Het personeel.
- Het gratis overnemen van personeel na een jaar werkzaam.
Weakness
- De locatie (Hemrik Leeuwarden).
- Het pand (er zitten 3 bedrijven in).
- Nog niet heel bekend.
- De communicatie tussen de baas, directeur en dan Lorraine en mij is soms slecht waarbij we dubbele mensen bellen.
Opportunity’s
- Gebruik maken van de gemeente met proefplaatsingen.
- Meer kennismakingen met nieuwe bedrijven maken.
- Eigen VCA opleiding houden.
- Verhuizen naar een A locatie (wat we in Januari ook gaan doen)
Threats
- De concurrentie van de vele andere uitzendbureaus.
- Er komen steeds minder mensen voort in de techniek en bouw.
- Apps en andere omleidingen waarbij ze direct bij het bedrijf solliciteren.
- Werknemers die slecht gaan werken creëren een slechte naam voor ons.
- Noteer voor drie geformuleerde kansen een concrete actie.
Via de gemeente kunnen wij gebruikmaken van proefplaatsingen, waarbij de gemeente nog steeds de uitkering blijft uitbetalen maar wij toch geld op de kandidaat verdienen. Dit is voor de werkgever ook prettig omdat die zijn salaris niet hoeft uit te betalen en dus maar de helft betaald. Het is ook heel fijn voor de werkgever om voor een goedkoop prijsje een kandidaat kan uitproberen. Deze proefplaatsing duurt vaak 2 maanden maar op het moment hebben wij er wel moeite mee dit te realiseren met de gemeente. Sinds de gemeente Leeuwarden nu krap bij zak zit willen ze ook niet zo snel meer een proefplaatsing doen, wat eigenlijk heel onlogisch is. De gemeente blijft die uitkering betalen maar als de kandidaat voldoet dan komt hij gewoon op de loonlijst en hoeft de gemeente geen uitkering meer te betalen. Voor ons werkt dit ook heel goed omdat we ze voor een relatief scherpe prijs kunnen aanbieden.
De eigen VCA opleiding houden zijn we mee bezig om dat voor elkaar te krijgen. Lorraine moet dan namelijk VCA 1 en 2 halen en dan mag ze hier zelf de certificaten gaan toetsen. Dan kunnen we dit voor de helft van de prijs gaan houden dan bij een ATO bedrijfsopleiding.
Verhuizen naar een A locatie gaat al gebeuren, we gaan namelijk in januari een paar kantoorpanden in de Crystalic huren. De locatie waar we nu zitten is een industrie terrein en daarmee trek je sowieso geen nieuwe klanten aan.
Acquisitie
Kennismakingsgesprek klant
- Maak een presentatie van een product of dienst voor een (potentiële) klant.
Vrijwel altijd gaat dit gesprek bij mij over de telefoon dus ik heb dan een soort belscript waarbij ik altijd een aantal punten moet gaan vertellen en -/ of vragen en dat gaat als volgt.
P: Goedemorgen meneer, u spreekt met Pieter Hoekstra namens de Friese Jongens.
K: Goedemorgen met Karel van ABS steigerbouw Friesland.
Ik belde even een ronde naar steigerbouwbedrijven omdat wij per direct een ervaren steigerbouwer beschikbaar hebben.
K: Oké zou je misschien een CV op kunnen sturen van hem.
P: ja dat kan ik wel even doen, we kunnen ook even langs komen om de kandidaat voor te stellen en eventueel een proefdagje kostenloos laten mee draaien.
K: Dat is nog veel mooier, kunnen jullie morgen al langskomen hiervoor?
P: Ik zal even in de agenda kijken of dat mogelijk is, één momentje.
K: is goed hoor.
P: dat is wel mogelijk, zullen we er gelijk om half 9 zijn?
K: ja prima, zien we jullie dan.
P: komt goed, nog een fijne dag gewenst.
K: insgelijks tot ziens!
P: tot ziens
- Luister mee met een collega op welke manier hij een klant voor de eerste keer telefonisch benadert of spreekt. Maak hier notities van.
Tijdens dit telefoon gesprek word er altijd kort verteld wie wij zijn en wat we doen. Vervolgens word er gevraagd of die gene beschikbaar is om te gaan werken en bij een opdrachtgever vragen we of hij nog vakbekwaam personeel nodig heeft.
- Voer een gesprek met een bestaande klant over een nieuwe dienst.
P: Goedemorgen meneer Anderson, met Pieter van de Friese Jongens
A: Hallo goedemorgen met Ralley
P: Ja hallo, ik belde even om te vertellen dat ik een nieuwe werkplek voor je heb gevonden.
A: Ooh super waardat ?
P: Het is bij het zonnepanelen bedrijf ESBE
A: okeedan en wat voor werk is het dan ?
P: Je zal dan voornamelijk bezig zijn met het plaatsen en monteren van zonnepanelen.
A: Okee dat lijkt me leuk!
P: Heb je vanmiddag nog even de tijd ? Dan kunnen je even voorstellen samen met Perry.
A: Jaa dat kan wel, hoelaat ?
P: Kan je rond een uur of 1 bij ons op de zaak zijn? Dan rijd je samen met Perry en mij er naar toe.
A: Jaa is goed dan zie ik jullie dan!
P: Okee bedankt, en tot vanmiddag!
- Voer een gesprek met een (potentiële) klant over de dienst van de bpv organisatie.
P: Goedemorgen Friese Jongens u spreekt met Pieter.
B: ja Goedemorgen met Berend van Beyaz ijzervlechten
P: ja hallo, ik belde even een ronde naar Ijzervlechters bedrijven omdat wij op dit moment 4 ervaren vlechters beschikbaar.
B: oh okee, en waar komen die personen vandaan ?
P: ze komen uit bulgarije, maar ze hebben hier al vaker voor ons gewerkt en 2 ervan kunnen gewoon goed nederlands.
B: okee dat scheelt al weer een hoop.
B: kan je ook CV’s opsturen ?
P: die hebben wij helaas niet van hun…
P: we weten wel dat ze altijd samen werken en al 20 jaar het vak beoefenen
P: ook kunnen we ze morgen wel even voorstellen ?
B: ja dat lijkt me ook prima.
P: mooizo, hoelaat zou u eventueel kunnen ?
B: in de middag rond 4 uur ?
P: ja dat kan denk ik wel, ik zal snel even mijn collega Perry vragen of hij dan ook beschikbaar is.. heeft u een momentje ?
B: jahoor.
P: dankuwel
P: daar ben ik weer, ik heb even gevraagd en het is goed, dan ziet u ze morgen 4 uur wel verschijnen!
B: nou ik ben benieuwd dankjewel.
P: geen probleem, nog een fijne dag gewenst.
B: dankje jij ook.
Bepalen van vervolgactie
- Ga in overleg met collega’s en noteer wanneer zij een klant interessant vinden voor een eventuele vervolgactie.
Ik heb met Lorraine hierover gesproken en het is altijd interessant bij een klant als we een kandidaat verkopen waarbij er een gratis overname in stand komt wanneer een kandidaat anderhalf jaar in dienst is geweest. Verder aan vervolgactie’s doen we niet alleen wel bij een kandidaat die niet meer aan het werk is bij zijn voormalige werkgever daar zoeken we dan gewoon weer een nieuwe werkplek voor.
- Benader twee verschillende klanten en bepaal of zij interessant zijn voor de organisatie om een vervolggesprek aan te gaan.
We hebben eigenlijk met elke werkgever contact als er een kandidaat van ons aan het werken is. Hierover houden we dan een evaluatiegesprek waarbij we natuurlijk vragen hoe het gaat et cetera.
Als we hier al problemen tegenkomen kunnen we dit direct bij de kandidaat voorleggen en eventuele toekomstige problemen vermijden.
Klantrapportage
- Rapporteer aan de leidinggevende hoe het gesprek is gegaan
Ik had een hele grote situatie met Johan van der Veen installaties, ik was namelijk op dat moment alleen op kantoor toen er door Johan werd gebeld waar Ronald nou was ( de kandidaat die via ons bij hem aan het werk was). Kwam niet meer opdagen omdat er problemen was met de financiën (waar ik verder niet op in mag gaan). Werd er dus zeer kwaad gereageerd op het nieuws wat hij binnenkreeg en dat kreeg ik allemaal te horen. Ik ging er niet persoonlijk op in ik bleef gewoon rustig en heb meerdere malen mijn excuus aangeboden voor ons. Ik had allemaal notities erbij geschreven van wat er allemaal gezegd werd door hem. Later had ik dit doorverteld aan Lorraine en die zou hem later dan weer opbellen. Dit heeft ze niet gedaan omdat ze heel druk was vertelde ze, dus de volgende ochtend werd ik weer gebeld en zei hij dat hij die Ronald zelf op contract ging nemen. Ik vertelde hem toen dat dit niet mag wat hem niks kon schelen. Later heb ik dit ook doorverteld en werd er natuurlijk actie ondernomen.
Voert verkoopgesprekken
Koppelen vraag en aanbod
- Noteer in een gesprek met de klant de behoeften en wensen van deze klant.
Van een paar klanten waarvan opdrachtgevers dat zijn meestal de enigen die wensen of behoeften hebben in een profiel van een kandidaat. Hij moet bijvoorbeeld een VCA basisveiligheid certificaat hebben, en met eventueel een rijbewijs en de dergelijke werkervaring.
- Geef in een klantgesprek aan welke vervolgacties er vanuit de organisatie mogelijk zijn
Wat we wel vaak kunnen doen is de VCA voor hun regelen zodat ze op de bouwplaatsen kunnen werken, ze moeten de toets zelf nog wel halen bij ATO. Verder word er nog wel eens een auto geregeld voor onze kandidaten.
Informatie uitwisseling
- Ontvang en beantwoord de binnengekomen vragen van klanten.
Ik had een massa-mail gestuurd naar allemaal schilders bedrijven, omdat onze kandidaat Ronnie Koning nog zonder werk zat. Later in die ochtend werd ik gebeld door Nauta schilders werken en die vroegen of hij nog steeds beschikbaar is dus ik zij ja. En toen stelden ze nog een aantal vragen over het tarief en waar hij woonde en toen waren ze nog steeds geïnteresseerd. Vervolgens heb ik een voorstellingsgesprek ingepland samen met Perry bij hun.
- Ontvang en behandel een offerte- of orderverzoek.
Het enige soort orderverzoek wat ik heb gekregen was dat iemand per direct een asbestsaneerder nodig had dus ik vertelde hem dat we niet per direct iemand beschikbaar hadden maar dat we wel voor hem gaan zoeken. Een uurtje daarna hadden we een vacature online gegooid daarvoor.
- Geef een passend advies aan de klant, afgestemd op de wensen en behoeften van de klant en de producten/diensten van de organisatie.
Het passende advies wat ik voor het laatst had gegeven was aan Jimmy van der Veen. Dat was als hij geen hoogtevrees had dan in de zonnepanelen te gaan werken, omdat ik een paar dagen terug een massamailing eruit had gestuurd daarvoor en daar heb ik reacties op gekregen dat ze wel personeel nodig hadden. Dus Jimmy zei tegen mij is goed en toen heb ik het tegen Perry gezegd en nu is Jimmy al aan het werk bij Zonel energie.
- Ga bij collega’s na welke koop- en weerstandssignalen zij regelmatig gehoord hebben. Dit helpt je tijdens het klantcontact mocht je koop- of weerstandssignalen ontvangen.
Wat ik het meeste heb gehoord van Perry was dat als we buitenlandse werknemers hebben die in een groepje opereren er dan altijd veel weerstand is. Dit is super vervelend omdat het in de praktijk even goed zijn als gewone Nederlandse werknemers maar er gewoon veel vooroordelen zijn.
- Noteer bij tenminste twee klantgesprekken op welke manier bijverkoop gestimuleerd wordt (cross-, deep- en upselling).
Bij het bedrijf Zonel energie werd er gelijk al aan deep selling gedaan, daar konden we namelijk gelijk 2 mensen plaatsen.
Er word vaak altijd up-selling gedaan na een maandje waarbij de kandidaat duurder word omdat hij eerst op een soort van proef is.
- Noteer op welke manier een collega een verkoop sluit.
Perry doet dit normaal altijd zelf er word dan eerst een bedrijf gezocht, dan word die ge credit checkt en bij goedkeuring daarvan wordt de kandidaat voorgesteld en dan word er zonder de kandidaat erbij gesproken over het tarief en dan word de deal gesloten.
Klantrapportage
- Deel relevante informatie die je over de klant hebt verkregen met je leidinggevende.
Ik zit samen met Perry in het commerciële stukje dat houd in dat wij samen mensen aan het plaatsen zijn en Lorraine en ik zitten samen in het werving en selectie stukje. Dus ik ben constant aan het informatie verwisselen met hun. Met Perry altijd de zakelijke dingen zoals mails die ik eruit heb gegooid en mensen die mij daarover hebben gebeld. Op dat moment vertel ik dan alles wat ik van het bedrijf weet en voor wie ze natuurlijk dan in dienst willen hebben. Perry pakt het vanaf dan op en die maakt dan soms zelf een afspraak maar soms dan doe ik dat ook voor hem. Er is dus constant contact tussen mij en Perry maar ook samen met Lorraine over beschikbare kandidaten of van intake gesprekken
Relatiebeheer
Klantcontact en aftersales
Klantvragen en -verzoeken
- Bereid jezelf voor door na te vragen wat de meest voorkomende klantvragen zijn.
De meest voorkomende vragen van klanten zijn meestal met het eerste contact wie wij zijn en wat we doen. Dat is dus Friese Jongens, een uitzendbureau wat zich specialiseert in de bouw en techniek. We hebben dus voornamelijk alleen maar ambachtslieden voor ons in dienst daarnaast wanneer ik naar werkgevers bel vragen ze altijd om tarieven dus dat vraag ik bij voorbaat al hoeveel dat is. Wanneer ik nieuwe mensen probeer te werven dan vragen ze altijd wat voor werk is het. Waarop ik dan altijd moet vertellen dat we vanuit de kandidaat werken en ik hem dan graag wil uitnodigen voor een intakegesprek waar we er dan dieper op ingaan.
- Beantwoord binnenkomende telefoontjes/mails en noteer klantvragen die niet direct te beantwoorden zijn.
Wanneer een opdrachtgever mij vraagt wat het tarief is van een kandidaat, moeten we er altijd eerst over overleggen voordat we zomaar wat doen. Wat ik ook niet vaak direct weet te beantwoorden is dat als mensen die nog werk zoeken mij opbellen en gelijk vragen of ze nog werk hebben. Perry weet het alleen of er nog plaatsen over zijn, dus dan probeer ik ze gewoon op intake te krijgen en dan vinden we vaak genoeg er wel wat voor.
- Maak een afspraak om een klant terug te bellen.
Wanneer er iemand belt voor kandidaten van ons zeg ik altijd dat ik hem terug bel, omdat we dan altijd eerst moeten overleggen wie er het beste in het plaatje past. Dus dan zeg ik dat ik hem later op de dag ga terug bellen.
- Geef advies aan een klant naar aanleiding van de klantvraag die hij heeft.
Op het moment dat ik naar bedrijven bel voor kandidaten, zijn ze vaak eerst nog wat afstandelijk en dan begin ik te vertellen dat het een goede gast is en vervolgens adviseer ik hun om hem even te laten komen voor een bakje koffie om hem even voor te stellen. Eventueel ook een dagje nog op proef waarbij hij alvast ingewerkt kan worden en de dag erna gelijk los. Ik heb het hier nog niet meegemaakt dat er een kandidaat na 1 dag proef werd afgewezen.
Actieve klantbenadering
- Bel klanten nadat er een promotie activiteiten van de organisatie geweest is.
Dat was toevallig deze week nog, waarbij we 6 metselaars voor de helft van het geld konden wegzetten omdat we anders bang waren dat ze weg zouden gaan. Ze waren hier gekomen op vrijdag de 18e en toen begon het net te vriezen dus alle metselwerkzaamheden lagen stil, behalve de metselbedrijven die alleen binnen zijn. Dus deze Litouwse metselaars konden nog niet bij Alex Loosman aan de slag, wat natuurlijk een zware domper was maar er was niks aan te doen.
Nu heeft mijn baas gezegd dat ze tot die tijd voor de helft van het geld wel ergens anders aan de slag konden, voor 17,50 pp per uur. Dus ik met Perry hele lijsten afbellen. Ik heb totaal iets van 40 gebeld, waarbij ik telkens het zelfde te horen kreeg. Namelijk met dit weer liggen wij ook stil, maar over een paar weken kunnen we ze wel gebruiken! Waarop ik dan zei, dan zijn ze al voorzien, tenzij u ze nu al aanneemt. Anderen zeiden dat ze niet Oost blokkers in dienst wilden hebben. En dan waren er natuurlijk ook nog zzp’ers die ik aan de lijn kreeg en die willen natuurlijk ook geen mensen in dienst hebben.
Uiteindelijk heb ik nog 2 mensen kunnen plaatsen van de 6 en dat is natuurlijk altijd beter dan niets, sinds wij verblijf voor hun betalen in een duur hotel.
- Maak naar aanleiding van een nabel actie een verslag, noteer welke klanten wel/geen interesse hebben en waarom dit is.
De volgende bedrijven die ik heb gebeld hadden geen interesse :
J-E Hartog metselwerken – omdat ze nu zelf ook niet werken.
Bouwbedrijf Evers – omdat het een zzp’er is.
Speksnijder metselwerken – kreeg ik niet te pakken, voicemail ingesproken.
Hofsink & stoeten metselwerken – wilden niks met buitenlanders te maken hebben.
ASBbouw – wilden ook niks met buitenlanders te maken hebben.
W.H. Westerman metselbedrijf – kreeg ik niet te pakken, voicemail ingesproken.
Blummel metselwerken – hadden hier ook geen belang bij.
G.C.L. van den Besselaar metselwerken – heb ik ook een voicemail bij ingesproken.
Amtess metselwerken – ook voicemail.
Metsel- en bouwbedrijf ter beek vof. – nam niet op.
Metselbedrijf R.J. van Weenen – had er geen belang bij.
Monna metselwerk en tegelwerk – nam niet op.
Lemmens totaalbouw – geen gehoor.
Metselbedrijf G.L Thoem & zn. – zij hadden ook geen belang bij buitenlanders.
Metselbedrijf van Bree bv – voicemail ingesproken.
Erwin’S Metselservice – geen behoefte aan mensen
Nijhof Metselbedrijf – geen mensen nodig
Metselbedrijf Steengoed – geen goede ervaringen met Litouwers
En zo zijn er nog een paar
De bedrijven die wel een interesse hadden:
Meve metselwerken in Etten-Leur – hier krijgen we nog reactie op, ik had de vrouw aan de telefoon en die had wel mensen nodig en daar heb ik nog een mail naar gestuurd en daar krijgen we nog reactie op.
Box Metselwerken- had ook wel interesse die hadden over een paar weken grote metselprojecten.
Alhoewel het mooi was dat ze interesse hadden, had ik er zelf niets aan want ze moesten per direct aan de slag. Ik heb dus wel gewoon hun contactgegevens opgeslagen en zij die van mij dus wellicht kunnen we later wat regelen.
Tilburgs Metselwerken – Was een beetje hetzelfde verhaal als Box Metselwerken, die hadden namelijk ook over een paar weken weer grote projecten.
Aydin Bouwbedrijf BV- die hadden wellicht volgende week wel werk, dus ik heb ze later in de week weer gebeld maar toen was de interesse weg helaas.
- Maak een overzicht vanuit het CRM-systeem van klanten waarmee de klantbinding versterkt moet worden. Motiveer waarom je dit vindt.
Kandidaten
Leeftijd Woonplaats Beroep Rijbewijs Beschikbaarheid Voorstel cv ad-hoc lijst verstuurd?
Opmerkingen VCA ?
Wesley Postma, 19, Leeuwarden, Hovenier/Fietsenmakern, Nee, Per direct, hoogtevrees,
ja.
Ohtman Faber, 28, Leeuwarden, LL Stukadoor/Opperman, Nee, Per direct, ja,
Ja 15-1-2019 met Jan Bosma 2 in 1 Sloopbedrijven.
Gurbe Jager, 60, Drachten, Samensteller, Ja, Per direct, ja, ja 18-1-2019.
Bjorn Weenink, 44, Zwaagwesteinde, Constructie metaal, Ja, Per direct, ja,
ja 16-1-2019 metaalbedrijven.
Martijn Gravestijn, 24, Leeuwarden, Opperman, Nee, Per direct.
Riemer Steenstra, 58, Sumar, Lasser, ja, Per direct, ja, ja 22-1-2019 metaalbedrijven.
Wytse Kramer, 38, Scharsterbrug, Betonbekisting, nee, Per Februari, ja.
Anton Voulon, 36, Tzum, Timmerman 1, ja, Per direct, ja, Ja samen met ben Adema verstuurd. 18-1-2019
Fokke Harm, 19, Dronrijp, Industrieel schoonmaker, scooter, per direct, nee.
Egbert Kooistra, 38, Bergum, Ijzervlechter, ja, Per Februari, nee.
Jan Bosma, 41, Aldkerk, Opperman, ja, Per 22 feb. Ja. Ja 15-1-2019 Sloopbedrijven
Dit is het lijstje van beschikbare kandidaten die wij nog voor het nieuwe jaar hadden, en die mensen heb ik allemaal opgebeld om te vragen hoe het met hun gaat en daarna of zo ook nog beschikbaar zijn. Dan heb je ook weer even contact en dan weten hun ook weer dat we weer vol voor hun aan de slag gaan en dit vind ik zelf ook wel heel belangrijk. Dit vind ik heel goed voor de relatie met de klant dan in plaats van dat je niks van je laat horen waarschijnlijk gaan ze dan ook naar andere uitzendbureaus.
Aftersales
- Benader door het stagebedrijf geselecteerde klanten en voer een onderzoek naar tevredenheid uit.
We hebben dit uitgevoerd op het zonnepanelen bedrijf ESBE, daar hebben we op dit moment 4 mensen aan het werk sinds kort. We zijn in contact met hun gekomen toen we hier op een meeting waren in de Crystalic waar iets van 50 bedrijven waren. Vervolgens hebben we er dus kandidaten geplaatst omdat hij heel veel werk had en hij is pas begonnen. Er waren hiermee dus wel een paar problemen, ook met de creditcheck dat was eigenlijk goed voor 2 kandidaten dus er word wel risico bij genomen. Perry heeft altijd het contact met de werkgevers dus ook nu met Tobias. Ik heb zonet met Perry kort even gezeten waarbij ik hem vragen erover stelde. Perry zei dat de werkgever heel blij was met de werknemers, omdat ze ook voor een vrij laag tarief bij hem aan het werk zijn maar ook omdat het “Hurde wurkers” zijn. Dus de kandidaten functioneren prima, er is wel een kleine botsing geweest toen Tobias niet de facturen heeft overgemaakt of dat hij van onze kandidaten minder uren had opgeschreven dan ze gewerkt hebben. Dit is natuurlijk heel vervelend voor onze kandidaten en ook voor ons en de relatie met ESBE. Er is na 2 maand nog niet betaald en toen kregen wij dus ook problemen en op dat moment hebben we er 2 kandidaten weg gehaald en die konden de dag erna gelijk bij een ander bedrijf aan de slag. Op dat moment schrok die Tobias wel en had het snel overgemaakt en toen hebben we hem ook een goede waarschuwing (ook al hiervoor) gegeven dat we zo niet verder kunnen gaan. Vanaf dat moment heeft hij elke keer netjes betaald en 2 weken hierna hebben we weer 2 andere kandidaten bij hem geplaatst en nu verloopt alles vlekkeloos. Lorraine heeft meer het contact met de kandidaten en ik ook wel iets. Hier hebben we over gesproken en ze zijn allemaal tevreden, we hadden er ook nog iemand gelijk kunnen plaatsen die net uit de gevangenis kwam en hij is natuurlijk heel dankbaar hiervoor en dat is ook te zien in zijn werk. Hij werkt altijd hard en is ook goed naar zijn collega’s toe en hier zijn wij ook blij mee. Op dit moment is het een best hecht groepje geworden en was het na een moeilijke start toch goed gaan lopen.
- Noteer voor jezelf de belangrijkste ontwikkelingen en verbeterpunten van je stagebedrijf tijdens je stageperiode.
Het grootste verbeterpunt naar mijn idee is het contact zoeken naar eventuele nieuwe werkgevers. Ik heb hier zelf een hele grote rol in gehad ook omdat ik dacht dat het efficiënter kon dan hoe het ging. Er werd nauwelijks tot niet gewerkt met ad-hoc, in ad-hoc kan je hele excel lijsten maken met bedrijven die zich bezig houden met een bepaalde branche. Eerst werd er door Perry (die niet van de computer tijd is) gewoon op google gezocht naar bedrijven, op die manier kan je ook bedrijven vinden maar dan heb je er maar een handje vol. Ik heb lang moeten stoeien met het maken van deze ad-hoc lijsten, ik heb veel gebeld met de klantenservice om erachter te komen hoe het allemaal werkte. Toen dit eenmaal klaar was kon ik binnen een half uur een hele overzichtelijke spreadsheat maken van bijvoorbeeld al 200 metsel bedrijven die zich alleen in de provincie Friesland begeven. Hierbij heb je het mail adres en ook bel gegevens met een naam. Dit is natuurlijk 1000 malen beter dan alleen bedrijven via de telefoongids of google zoeken. Toen ik dit eenmaal onder de knie had gingen we er een stapje in verder en dat was dat we voor onze kandidaten allemaal apart een lijstje gingen maken. Ook moest ik dan voorstel cv’s van hun maken en vervolgens gaan we naar al die bedrijven een mail sturen. Waarbij we de mail adressen onder bcc zetten en als bijlage dus het voorstel cv een pakkende onderwerp en vervolgens een stukje tekst van de kandidaat. Dit werkt echt super goed wij krijgen bij vrijwel elke mail die we sturen reacties. En dan ben je ongeveer een uur bezig hiervoor en anders was dat soms wel 4 of 5 uren naar bedrijven toe bellen of ze ook een werknemer van ons konden gebruiken. Ik vind dus dat dit proces heel veel beter is geworden!
- Beoordeel een tweetal klanten uit het klantenbestand en ga na welke service deze klant graag zou willen hebben. Signaleer eventueel verkoopkansen.
Ik pak voor deze opdracht onze kandidaat Riemer Steenstra even, hij is een MIG/MAG lasser die we al 4x bij een werkgever hebben geplaatst maar elke keer bevalt het weer niet en komt hij weer bij ons om te vragen of we al wat hebben. Natuurlijk wil hij weer graag aan het werk, maar ik vind zelf ook dat hij eens in de spiegel moet gaan kijken wanneer hij bij 4 werkgevers niet is bevallen. Ik heb toevallig gisteren nog ad-hoc mail voor hem verstuurd, maar hier kreeg ik ook al een paar reacties dat ze hem al kenden en geen zaken willen doen.
Verder heb ik nog een bedrijf wat Asbest sanering Milieutechniek heet, die laatst contact met mij had opgenomen of wij ook nog asbest saneerders beschikbaar hadden. Ik moest de man jammer genoeg teleurstellen maar ik heb wel tegen hem gezegd dat we zijn gegevens opslaan en dat hij vooraan in de rij staat wanneer we weer een asbest saneerder beschikbaar hebben. Kort hierna heeft Lorraine er nog een vacature voor openbaar gezet.
- Maak van contactmomenten een gespreksverslag (CRM) en verwerk dit in het klantdossier.
Een tijdje terug ben ik samen met Perry naar een bedrijf geweest waarbij we een kandidaat van ons hebben voorgesteld en daarvan heb ik ook een verslagje van gemaakt en in het CRM gezet. En dat was dit volgende stukje:
Dit is de tweede keer dat ik samen met Perry naar een Opdrachtgever ben geweest. Persoonlijk vind ik dit super interessant, ook omdat ik dit werk later wil gaan doen.
Om 10 uur kwamen we samen bij de Houtmolen. Toen is Perry al naar binnen gegaan, ook omdat het een beetje raar is dat we een kwartier in de auto blijven wachten tot dat Jan Willem daar is. Ik heb toen zelf op hem gewacht en handen geschut kort even gepraat en toen zijn wij ook naar binnen gegaan. Daar gingen we ons voorstellen en kregen we van Wieger een bakje koffie. Perry beet het spits af door kort te vertellen over ons en zette toen Jan Willem op om zich even te Introduceren. Na het bakje koffie kregen we een rondleiding door de fabriek, dit was mooi ingericht heel ruim was het ook en niet veel losliggende stukken hout. Daar legde Wieger ook de nadruk op dat ze alleen vanuit de orders spullen gaan bestellen, zodat ze niet het hele magazijn vol hebben. Dit gaf een goede overzichtelijke indruk en Jan Willem vond het ook prettig. Hierna zijn we weer naar de vergaderruimte gegaan en gingen we meer persoonlijk praten over hoe hij het zelf vind. Wieger is zelf niet een goede prater hier over en in die stille momenten pakte Perry het dan weer op. Toen werd verteld dat Jan Willem nog meer afspraken volgende week heeft anders kon hij maandag al wel beginnen. Wieger had veel interesse in hem en ziet hem graag ook aan het werk bij hem. Toen Jan Willem vertelde over dat hij er over na moest denken en ook even moest kijken bij de andere bedrijven begon het wat te knijpen bij Wieger. Wieger begon het bedrijf toen ook wat meer te verkopen van dat hij mee kan rijden en dat er ook veel van werkzaamheden worden gewisseld. Hij vertelde ook of Jan Willem een roker is dan kon dat ongetwijfeld, dit vond ik zelf wel opmerkelijk. Toen nam Perry het stokje weer over en begon zich meer in te denken bij Jan Willem en hij vertelde toen ook dat hij zeker ook naar de andere bedrijven moest gaan en dan zijn gevoel laten kiezen. Ook dit vond ik opmerkelijk en ook goed, omdat het ook heel menselijk is en dit geeft Jan Willem zeker ook een beter gevoel hierover. Perry vertelde ook dat hij niet te lang moest wachten met de keuze maken, want voor hetzelfde geld is er binnen een week een andere timmerman aan de slag. Dit komt zeker goed zei Jan Willem waarop Perry ook weer goed benadrukt op het feit dat hij alles goed moet overwegen. Persoonlijk denk ik dat deze manier veel beter is in deze situatie zodat hij niet een gedwongen gevoel erbij krijgt. Kort daarna vroeg Perry Jan Willem of hij zelf ook nog vragen had en dat had hij ook. "Waar zou ik dan terechtkomen op de werkvloer " vroeg Jan Willem. Waarop Wieger vertelde dat hij bij het voor of nawerk komt en dat was ook weer een goede match want dat is precies wat Jan Willem ook al in gedachten had. Toen bedankten we Wieger voor zijn tijd en de koffie en gingen we naar buiten toe. Daar hebben we nog even met Jan Willem gepraat en heb ik hem ook nog even bedankt dat ik mee mocht en vertelde dat ik hier veel van had geleerd. Dat vond hij ook leuk om te horen omdat het ook een vrolijke spontane jongen is.
Ik heb hier wederom veel van geleerd en ga de volgende keer weer graag met Perry mee om een kandidaat voor te stellen.
Behandelt klachten
Klachtaanname en registratie
- Behandel een inkomende klacht. Neem de klacht aan en onderneem actie om de klacht op te lossen en registreer dit (CRM).
Vorige week kwam onze Timmerman 2 Douwe zondervan bij mij op kantoor met een klacht. Hij werkte op dat moment nog in de villa bouw aan het water bij Heeg, dit is een super mooi project en hij vond het ook mooi om hele villa’s van de grond af op te bouwen. Zijn struikelblok was dan wel de projectleiders die daar rondliepen die op elk slakje zout gingen leggen en die zelf nog nooit een hamer vast hebben gehouden. Ik begrijp dit volledig en het is ook vervelend als er constant iemand op je vingers zit te kijken en gelijk al zit te zeuren wanneer er wat zaagsel op de grond ligt. Dit is natuurlijk niks voor een vakmannetje, hij gaf dus ook al aan dat hij nog een week er gaat werken en dan gaat hij daar stoppen. Ik vertelde hem dat ik het volledig begrijp en dat we weer een nieuwe werkplek voor hem gaan zoeken, zodat hij niet een week nog thuis hoeft te zitten. Later heb ik dit vertaald naar Lorraine en die stond natuurlijk ook aan dezelfde kant. In dezelfde week hebben we nog ander werk voor hem gevonden en Douwe heeft het er zelf nog goed afgesloten.
Kandidaten P
Matcht kandidaten en vacatures
- Kies twee relaties uit het klantenbestand van de vestiging. Noteer van beide relaties de harde en de zachte criteria die de klant belangrijk zal vinden.
Van onze klant van ESBE die zonnepanelen monteren op daken zijn de harde criteria dat ze een rijbewijs hebben en de zachte criteria is dat ze niet een 9 tot 5 mentaliteit hebben.
Van onze klant van Jetkoeriers is de harde criteria dat ze een C1 rijbewijs hebben en dat ze bereid zijn over te werken, de zachte criteria is dat ze sociaal zijn want bij laden en lossen ben je altijd met mensen in contact maar het is geen must.
- Stel een zelf bedachte vacature op, waarbij je rekening houdt met de termen harde en zachte criteria.
Voor de volgende vacature zoeken we harde werkers die affiniteit hebben met metaal en staal.
We zoeken personeel voor de functie MIG/MAG lassen. Voor deze functie heb je een lasdiploma nodig en is het een pré dat je er al werkervaring mee hebt. Het zou ook mooi zijn als je beschikt over een rijbewijs en dat je uit de regio van Harlingen komt.
- Selecteer voor deze vacature een aantal passende kandidaten. Motiveer waarom je juist deze kandidaten hebt geselecteerd.
De eerste kandidaat waar ik aan denk is Riemer Steenstra, omdat hij al heel veel ervaring hier in heeft. Hij beschikt ook over een rijbewijs alleen komt niet echt uit de buurt maar hij is wel bereid om een aantal kilometers voor zijn werk te rijden.
De volgende kandidaat die in me opkomt is Jelmer Postma, hij is wel een CNC frezer wat een andere functie is maar het valt wel de zelfde branche en heeft ook zijn las-diploma’s . Hij heeft zijn rijbewijs en woont dicht in de buurt namelijk in franeker.
Matchen
- Maak een verslag waarin je, goed beargumenteerd, verantwoord wanneer je een kandidaat wel/niet geschikt vindt voor een functie.
Wanneer ik een kandidaat intake kijk ik altijd goed hoe ze zich gedragen en let ik op de opvallende dingen die ze doen. Als ze bijvoorbeeld super zelfverzekerd zijn en dat heb ik van Lorraine geleerd dan is het net alsof ze het niets uitmaakt als ze aangenomen worden of niet. Op dit moment kijk ik dan goed naar hun CV, of het job hoppers zijn. Vervolgens vraag ik hun of ze op dit moment werk hebben en als dat niet zo is kan je er al donder op slaan dat ze een uitkering krijgen en dat zo willen houden. Ze moeten dan van de gemeente in een maand zovaak hebben gesolliciteerd dus als dit het geval is moet ik het snel afkappen van Lorraine. Als ze wat verlegen zijn is het een teken dat ze toch wel graag aan het werk willen omdat er dan iets in hun gedachten speelt dat ze het niet moeten
verpesten of iets in die trand. We kijken ook altijd goed een kandidaat zichzelf ”verkoopt” en als dit heel goed is maar hun cv niet hetzelfde verhaal verteld gaan de alarm bellen ook alweer af. Ook wel een interessante kandidaat die we deze week tegen kwamen was Michel Venema. Ik kende hem ook wel omdat hij bij mij in het dorp woonde en toen Lorraine dit vertelde dacht ik echt wat moeten we hier mee “dat is echt een pannekoek” is wat ik zei. Hij was altijd super dronken opstap en zocht altijd ruzzie. Tot Lorraine zei dat hij al 8 maanden van de drank af was omdat hij een hartoperatie heeft gehad. Dus toen dacht ik al oke oke en in de middag kwam hij langs voor zijn kleren omdat hij aan de slag zou bij AWIzon. Toen zag ik ook echt aan hem dat hij verandert was en serieus is. Hij vertelde ook dat hij geen ervaring hier in had maar hij wou gewoon graag aan de slag. Dus hebben we hem toch de kans gegeven om zich te bewijzen en hem dit ook verteld. We vinden dat iedereen een tweede kans verdient en eerlijk gezegt geloof ik ook dat hij dit goed zal doen. Ik heb er veel respect voor wanneer iemand zo een grote ommekeer in zijn leven kan maken.
- Beschrijf wat maakt dat je een kandidaat wel of niet voorstelt aan een opdrachtgever/inlener.
Dat hangt puur en alleen af van de kandidaat wanneer wij vinden dat het een goede match is voor beide partijen dan stellen we hem pas voor. Hij moet natuurlijk al voldoen aan een aantal eisen van de opdractgever maar daarnaast bepalen wij zelf ook of hij geschikt is of niet.
Voorstellen kandidaten
- Noteer welke informatie interesant is voor een bedrijf wanneer je kandidaten aan hen voorstelt.
Op zijn eerste plek komt natuurlijk de competenties van de kandidaat. Daarna komt gerelateerde werk ervaring en motivatie en ten derde de afgesproken tarief wat we gaan rekenen voor de kandidaat. Wij van de Friese jongens hebben altijd een van de laagste tarieven we rekenen vaak maar iets van een factor van 2.
- Stel een motivatiemail op waarin je een volgens jou geschikte kandidaat voorstelt aan het bedrijf.
Geachte, bij dezen stuur ik een mail om onze kandidaat voor te stellen. We hebben 2 gesprekken met de kandidaat gehad en we zijn erachter gekomen dat hij echt heel graag weer aan het werk wil. Hij heeft een klein gezinnetje thuis en daar moet natuurlijk brood voor op de plank komen. In de bijlage heb ik zijn cv gezet en daarin kunt u ook zien dat hij al heel veel ervaring heeft voor het werk wat u ook uitvoerd. Hij beschikt over eigen vervoer en is heel flexibel ingesteld met zijn uren. Het maakt hem niet uit of hij nou 5 uur van bed moet en 10 uren moet werken. In positieve afwachting op reactie van u. Met vriendelijke groet, Pieter Hoekstra
- Bel een opdrachtgever/inlener om te vermelden dat je een geschikte kandidaat hebt gevonden voor de vacature.
O: Goedemiddag met klaas van Beyaz.
P: Ja goedemiddag met Pieter van de Friese Jongens. Ik belde even om te vertellen dat we een hele geschikte kandidaat voor u hebben gevonden.
O: ooh dat is mooi om te horen, om wie gaat het ?
P: Het gaat om Jordie Pijler, we hebben hem zojuist gehad op intake.
O: okee en wat voor persoon is het ?
P: het is een hele handige jongeman, en ik wou graag een voorstellings gesprek met u inplannen.
O: dat lijkt me handig jaa
P: zou u morgenmiddag in de middag kunnen ?
O: jaa een uurtje of 4, kan dat ?
P: ik kijk snel even in de agenda van Perry hoor, klein moment.
P: jaa het kan wel. Geef ik het door aan Perry en aan Jordy en dan ziet u ze morgen om 4 uur wel verschijnen!
O: nou helemaal goed bedankt pieter!
P: geen probleem, tot ziens!
O:tot ziens.
Uitnodigen en afwijzen
- Beschrijf wat de procedure is van de vestiging waar je werkt voor het uitnodigen van sollicitanten.
We nodigen vrijwel iedereen die we vinden uit, of die ons benaderen want iedereen verdient een kans. Wanneer dit over de telefoon gaat als ik op uitzendbureau heb gezocht dan probeer ik gelijk een intake in te plannen en stuur vervolgens altijd een bevestiging mail met tijd adress en datum.
- Stel een belscript op met daarin de stappen voor de afwijzing van een kandidaat.
Dit heb ik al een aantal keren moeten doen en ik heb daar geen problemen mee gehad. Ik zeg dan altijd ik belde even over de vacature waar je op hebt gesolliciteerd, en helaas moet ik je teleurstellen dat de keuze niet op jou is gevallen. Echter gaan we wel verder voor je zoeken en hoort u hopenlijk zo snel mogelijk voor ons wanneer we een ander bedrijf hebben gevonden.
Begeleidt kandidaten
- Zoek voor een kandidaat die je recentelijk hebt ingeschreven actief naar vacatures.
Dit doen wij echt nooit, ook omdat als je zoekt naar vacatures op het internet dan is het vrijwel ALTIJD via een ander uitzendbureau. Ik maak dan altijd een ad-hoc lijst voor de desbetreffende branche voor onze kandidaat en stuur dan een massa-mail. Hierin zet ik uiteraard zijn voorstel cv en ook een inleiding voor wat de persoon kan en eventuele werkervaringen en een tarief eraan.
- Maak een korte profielbeschrijving van een opdrachtgever en bespreek dit met de kandidaat.
Ik zat met Wieslaw en we hadden een plek gevonden voor hem in de Houtmolen te makkum waar ze deuren kozijnen en schuifpuien maken. Ik ben daar zelf al eens geweest dus ik kon hem dit heel goed uitleggen. Ik zei tegen hem er word heel schoon gewerkt en voor elke order worden er pas spullen besteld omdat ze geen grote loods met allemaal rommelige spullen erin hebben. Het pand is heel schoon daardoor en dat is ook hun streven, alles blijft op deze manier overzichtelijk. Ik vertelde hem ook wat voor andere werknemers er werkten. Hierna heb ik hem de website van de houtmolen laten zien om hem een idee te geven watvoor producten ze maken.
Actief vacatures zoeken
- Zoek voor een kandidaat die je recentelijk hebt ingeschreven actief naar vacatures.
Een tijdje terug heb ik allemaal vacatures weer binnengeharkt omdat ik ons klantenbestandsysteem moest updaten. Ik belde naar elke klant die in ons systeem stond en vroeg daarbij of de gegevens nog wel klopten en daarna of ze ook vacatures open hebben staan.
- Stel een kandidaat voor bij een opdrachtgever, zonder dat daar een vacature is. Doe dat bijvoorbeeld met een motivatiebrief en een uitgewerkt cv.
Dit is eigenlijk mijn brood en boter voor de gehele stage na een tijd geweest. Ik heb met ad-hoc echt een super groot bereik. Dit is wat we eigenlijk alleen nog maar doen, enkelt zitten we nog te bellen naar bedrijven of ze nog werknemers nodig hebben. We krijgen altijd wel reacties op die mails. Op deze manier hebben we al heel veel kandidaten kunnen plaatsen. Dit werkt ook nog eens super efficiënt. Binnen een half uur kan ik al iets van 200 bedrijven tegelijkertijd bereiken en dat is via de telefoon misschien hooguit 20. Dus dit is hoofdzakelijk de manier hoe we nu aan het werken zijn.
Informeren kandidaten
- Maak een belscrip voor het nabellen van opdrachtgevers naar aanleiding van gevoerde sollicitatiegesprekken.
Dit doen we nooit, omdat wij bij een voorstelgesprek al vragen of hij gelijk aan het werk kan of niet. Als er dan nog twijfels zijn zeggen we vaak dat de kandidaat ook wel een dag op proef kan op onze kosten. Wanneer dit gebeurd staat de kandidaat vrijwel altijd de volgende dag bij hun op de stoep in de vroege ochtend. Aan het eind van de dag word er dan pas gebeld of de kandidaat kan blijven of niet. Dit is altijd wel het geval omdat de kandidaat de eerste dag altijd zijn best doet, en dat vertellen we hem ook als je je best doet mag je er blijven.
- Bel de kandidaat over de uitslag van de sollicitatiegesprekken en bespreek eventuele vervolgstappen.
Ik belde vorige week met Ralley anderson over of hij kon blijven bij ESBE of niet. Ik had hem zelf ingetaked en Lorraine vond het ook een goed idee dat ik hem dan ging bellen dat hij mocht blijven daar. Dus ik belde hem op en vroeg hoe het ging en vervolgens vertelde ik hem dat ze blij zijn met hem en dat hij er mag blijven werken. Nou dit vond hij helemaal geweldig en dat vond ik ook heel leuk om te horen. Hij zei toen ook ik ga jou elke week bellen dat ik dankbaar ben wat jij voor mij hebt geregeld!
Opstellen arbeidscontract
- Zoek uit welke gegevens je allemaal nodig hebt voor het opstellen van een arbeidscontract.
Ik heb er al een paar moeten maken, en hierbij heb je natuurlijk de NAW gegevens nodig. Ook heb je nodig wat voor tarieven er worden gerekent en vrije dagen, reisuren en de bankgegevens van de kandidaat.
- Maak een stappenplan met daarin de procedure voor het opstellen van een arbeidscontract.
We hebben gewoon een aantal lege formulieren die we in moeten vullen om het arbeidscontract te maken. We maken gebruik van een Backoffice genaamd payper en wanneer we die formulieren hebben ingevuld dan sturen we het op naar payper en die maakt dan een contract en stuurt het naar die kandidaat die het online kan ondertekenen.
Flexkrachten en opdrachtgevers
- Maak voor jezelf een overzicht van de belangrijkste punten die je met een nieuwe flexwerker moet bespreken op het moment dat hij start met werken voor het uitzendbureau.
Het belangrijkste wat wij altijd doen is bij de tweede intake dat de kandidaat bij ons op kantoor komt dat we hem een relatiebeding laten tekenen. Daarna bespreken we hoe het met zijn vervoer komt, misschien word hij opgehaald of moet hij met het openbaar vervoer of hij krijgt een auto van ons. Hierbij word ook altijd over het salaris en de reisuren gepraat. De regelingen met bijvoorbeeld ziekte staat in het contract wat hij krijgt en er word automatisch voor het pensioen opgebouwd bij het werken. Ook zijn vrije dagen zullen eerst opgebouwd moeten worden voordat hij die kan nemen en anders is dat onbetaald.
- Onderzoek de rechtspositie van de flexwerker. Maak hiervan een overzicht van de belangrijkste punten.
In 2015 is de rechtspositie van de flexwerker versterkt. Sinds 1 januari mag er in contracten korter dan zes maanden geen proeftijd meer worden opgenomen en is het verplicht om het aflopen van de tijdelijke overeenkomst aan de flexwerker te melden. in het Burgerlijk Wetboek opgenomen dat een proeftijdbeding nietig is in geval van opvolgende arbeidsovereenkomsten. Dit is slechts anders wanneer de nieuwe arbeidsovereenkomst duidelijk andere vaardigheden of verantwoordelijkheden vereist. In een dergelijk geval is een proeftijdbeding wel geldig.
Advisering opdrachtgevers
- Maak notities van de belangrijkste punten die een nieuwe inlener/opdrachtgever zou moeten weten met betrikking tot bijvoorbeeld flexibele arbeid en cao-regelingen.
De opdrachtgever moet natuurlijk weten in watvoor CAO hij aan de slag is. Voor de rest word alles voor hem gedaan bij ons, dat is de service die wij verlenen als uitzendbureau. Hij moet gewoon een tarief betalen voor de kandidaat en dan doen wij de rest. Wel is het zijn taak dat alles volgens de ARBO-wet is goedgekeurd zodat iedereen daar ook verzekerd is. We hebben wel een aantal keren
gehad dat de kandidaten weer bij ons op het bureau kwamen omdat ze er echt niet konden werken met die omstandigheden. Op dat moment halen we hun er ook altijd gelijk weg en geven dit aan bij de opdrachtgever.
- Bespreek een informatief stuk met het team op het uitzendbureau.
We hebben het over het volgende stuk gehad:
Een tijdelijk contract is een tijd voor een bepaalde periode of voor een bepaald project. In principe kan werknemer noch werkgever dat contract tussentijds beëindigen, behalve als ze daarover schriftelijk afspraken hebben gemaakt. Dat betekent dat ze het contract moeten uitdienen. Als beiden het er over eens zijn dat het wel eerder kan aflopen mag dat wel.
Een tijdelijk contract eindigt automatisch, maar bij tijdelijke contracten van zes maanden of meer moet de werkgever wel minimaal een maand van te voren schriftelijk laten weten wel of niet in te zijn voor verlenging. Als deze aanzegtermijn genegeerd wordt dan heeft de werknemer recht op extra loon.
De werkgever mag geen concurrentiebeding meer opnemen in een tijdelijk contract. Uitzondering is als hij zwaarwegende bedrijfsbelangen heeft, maar die moeten dan wel expliciet in het contract opgenomen zijn. Staat er niet in waarom dan is het niet geldig.
Dit hele stuk heeft onze administratie medewerkster Amanda altijd goed in beheer en word er door haar dagenlijks ook heel veel mails naar opdrachtgevers gestuurd via de mail over dit soort dingen of facatures die nog openstaan etc.
Bespreken kandidaat
- Bestudeer het beoordelingsformulier waarop de uitzendkracht beoordeeld word en bespreek het gebruik hiervan met je leidinggevende.
Wij doen dit nooit via formulieren, omdat wij een uitzendbureau zijn in de bouw en al die mensen houden van simpel. Ze zeggen het via de telefoon of een kandidaat voldoet of niet en daarop gaan wij altijd anticiperen. Ik bel dan zelf ook wel eens kandidaten dat ze goed bezig zijn, dat ze goed in de groep liggen en dat ze op deze manier door moeten gaan. Ik heb ook eens dat gehad bij een kandidaat David Wigley die zou op een parkeerplaats worden opgehaald door vaste medewerkers van de opdrachtgever en die hebben ze laten staan volgens hem. De volgende dag zou hij daar weer opnieuw komen maar had hij volgens hem auto problemen terwijl hij wel met de auto bij ons was gekomen. Hij kwam met het verhaal dat de toernteller het niet deed. Maar dit had ik hem voor de tijd ook al uitgelegd. Ik zei tegen hem ik heb hier ook een paar keer in gereden maar je voelt en hoort wel wanneer je moet schakelen. Ik vond dit echt nergens opslaan dat hij om die reden niet was gegaan. Dus toen hadden we ook gezegt dat we hem er niet meer heen sturen. Tot de eind van de week moesten we iemand anders er plaatsen maar we konden niemand vinden! Op dat moment hadden we weer een beroep op die Wigley gedaan en heb ik dat verhaal met die auto hem weer verteld en dat hij maar een paar kilometers moest rijden om op die ontmoetingsplaats te komen. Gelukkig was hij de volgende dag er wel en heeft hij zijn werk voor die korte termijn gewoon uitgevoerd. Bij deze situatie hebben we constant contact met elkaar gehad, met Perry , Johan en Lorraine.
- Ga op pad met een van je collega’s en kijk en luister goed naar wat hij of zij bespreekt met de inlener. Maak notities van dit gesprek over de werkzaamheden van de uitzendkracht.
Ik ben 1 keer meegeweest en dat traject had ik allemaal zelf geregeld, van kandidaat zoeken tot werkgever dus vonden we het passelijk dat ik mee ging. De baas van de houtmolen had niet echt goede communicatieve skills dus nam Perry heletijd het voortouw door vragen te stellen toen we door het pand heen liepen. Ook betrok hij dan de kandidaat erbij en vroeg hem wat vind jij hier dan van ? en vertelde daarna zijn eigen mening dat het goed en mooi schoon en opgeruimd was etc etc.
- Schrijf naar aanleiding van een werkbezoek een verslag. Noteer welke afspraken er zijn gemaakt en wat er besproken is.
Ik heb dit eerder in mijn verslag ook al staan dat ik bij de Houtmolen ben geweest. Uiteindelijk wilde onze kandidaat er niet werken dus ik vond dat persoonlijk heel jammer. De afspraken die zijn gemaakt was dat hij in de week erna antwoord zou geven op het feit dat hij er ging werken of niet.
Administratieve werkzaamheden
- Bestudeer de procedure die gevolgd wordt wanneer er een ziekmelding is en bespreek dit met je leidinggevende.
Wanneer een kandidaat van ons ziek is, dan is er bij iedereen besproken dat ze eerst zelf hun ziekmelden bij de baas omdat sommigen ook om 6 uur al moeten beginnen dat ze om half 6 al af bellen. Wanneer ze hun ziekmelden bij ons weten we dat pas om half 9 omdat we dan pas op de zaak zijn. Als ze alleen dat doen dan komen er natuurlijk problemen bijvoorbeeld als iemand om moet worden gehaald dat ze heel lang wachten voor niks. Wanneer ze dan contact met ons hierover opnemen word het bij Amanda neergelegd en die regelt het administratieve stukje dan.
- Beschrijf de regels omtrent vakantie- en stappen ze moeten nemene om verlof op te nemen.
Er zijn een aantal betaalde vrije dagen wat voor iedereen geld en dat zijn namelijk de volgende dagen: Goede vrijdag,Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Pinksteren, Kerst, Oudjaarsdag. Verder moeten kandidaten hun vrije dagen opbouwen of vakantiedagen ook. Anders gaat dit van hun salaris af. Om vrij te vragen moeten ze dat een paar dagen van te voren aangeven bij de werkgever en ons en dan word dat verder geregeld.
Urenregistratie en arbeidscontracten
- Maak een stappenplan voor het boeken van de gewerkte uren van de flexwerkers.
Bijna elke vrijdag komen er een aantal kandidaten langs met hun urenbriefjes want wij werken daarmee, er moet dan de gewerkte uren opstaan, reisuren en ook een handtekening van de opdrachtgever. Ze kunnen er ook een foto van maken en die opsturen naar Lorraine, en dit vinden de meeste werknemers toch het fijnst werken omdat ze dan niet helemaal meer naar Leeuwarden hoeven te reizen.
Rapportage termijnoverschrijdingen
- Controleer wekelijks de dreigende termijnoverschrijdingen van de lopende arbeidscontracten.
Dit hebben we allemaal in een excel bestand staan hoelang een persoon al aan het werk is van ons. Na een jaar kunnen ze kosteloos worden overgenomen en als ze dit eerder willen kan dat door een tarief ervoor te betalen.
Managementinformatie registreren
- Ga samen met de vestigingsmanager in overleg over welke behaalde resultaten wekelijks of maandelijks geregistreerd moeten worden.
Wij hebben elke week een doelstelling en dat is minimaal 5 intake gesprekken, dus nieuwe kandidaten en 2 plaatsingen van kandidaten bij opdrachtgevers. Voor de kerst konden we dit nooit behalen en haalden wij die doelstellingen ook niet, maar dat is ook logisch omdat door het weer en de tijd van het jaar er niet echt meer deze dingen gebeuren bij opdrachtgevers. Of ze liggen stil door de kou of ze zijn al rustig aan het afbouwen tot voor de kerst.
Echter in het nieuwe jaar de eerste maand in Januari is ons dit dik gelukt en hebben we elke week minimaal wel 5 plaatsingen gehaald. We hebben ook een groep litouwse metselaars kunnen plaatsen en dat ging al om 6 personen. Dus die week hadden we wel meer dan 10 plaatsingen. Andere weken hadden we 5 en 6 plaatsingen. Dit is dus ver boven ons streven en is heel mooi dat dit lukt.
- Maak een management summary van de behaalde resultaten.
We zitten allemaal in een groeps app waar dingen zoals deze worden verteld wanneer er weer een plaatsing is of wanneer er weer een intake is. Lorraine zelf houd al vanaf het begin alles bij en verwerkt dit in een excel spreadsheet dus deze opdracht had voor mij geen zin.
'
Maak jouw eigen website met JouwWeb